Praktijk informatie

Niet nagekomen afspraak

Helaas gebeurt het regelmatig dat een patiënt zijn afspraak niet tijdig afzegt of zelfs niet op de afspraak verschijnt. Dit is een vervelende situatie voor zowel zorgverlener als patiënt. Naast het feit dat geplande zorg niet door kan gaan is er door de patiënt een deel van de praktijkorganisatie gereserveerd welke nu niet gebruikt wordt en wel gepaard gaat met (doorlopende) kosten.

Kosten
De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) bepaald hoe verrichtingen gedeclareerd moeten worden bij de zorgverzekeraar en de patiënt. Ook voor het niet nakomen, of niet tijdig afzeggen, van een afspraak heeft de NZA richtlijnen opgesteld. Code c90 mag gehanteerd worden als een afspraak niet 48 uur van tevoren is afgezegd. Er mag tot 100 % procent van de gemiste omzet in rekening gebracht worden.

Bij Prothista dient u uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen en hanteren wij standaard de kosten van €1,- per minuut van uw gemiste afspraak. Wij brengen dus niet de gemiste omzet in rekening. 

 

Het kan natuurlijk gebeuren dat een patiënt ziek is of door overmacht niet kan komen. Hiervoor wordt dan éénmalig een uitzondering gemaakt en brengen wij uit coulance geen kosten in rekening.

Wij zijn van mening dat wij hiermee de patiënt tegemoetkomen in onze regeling voor het afzeggen van afspraken en hopen dan ook op uw begrip als u gevraagd wordt om de gemaakte kosten, voor de door u gereserveerde tijd, te vergoeden. Deze regeling staat vermeld op onze afspraakkaartjes en op onze website.

 

Eigen verantwoordelijkheid

Het is de verantwoordelijkheid van een patiënt om een afspraak goed te noteren, deze op te volgen of minimaal 24-uur van tevoren te verplaatsen. 

Hebben wij uw emailadres? Dan ontvangt u van ons een afspraakbevestiging. Deze e-mail is een service voor onze patiënten en ontslaat een patiënt niet van de eigen verantwoordelijkheid. Aan de balie wordt ook een afspraakkaart aangeboden waarvan u gebruik kunt maken.

Covid19

Wat u moet weten

Voor uw bezoek aan onze praktijk is het van belang dat u op de hoogte bent van een aantal voorwaarden waar wij en u ons aan dienen te houden.

 

  • Wij willen u verzoeken niet te vroeg op uw afspraak te komen, maximaal 5 minuten voor aanvang van uw afspraak bent u welkom in onze praktijk

  • Kom alleen naar uw afspraak, indien strikt noodzakelijk mag er maximaal 1 begeleider meekomen

  • Bij binnenkomst vragen wij u uw handen te desinfecteren. Raak hierna uw gezicht en mobiele telefoon niet meer aan

  • Per 28 juni bent u niet meer verplicht een mondkap te dragen bij uw bezoek aan onze praktijk.


     U dient uw afspraak af te zeggen als: 

  • U of uw huisgenoten/gezinsleden besmet zijn met het coronavirus

  • U korter dan 2 weken bent genezen van het coronavirus

  • U of uw huisgenoten/gezinsleden last heeft van één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (vanaf 38 graden Celsius)

 

Wij houden ons aan de Richtlijn Infectiepreventie in Mondzorgpraktijken en daarnaast hebben wij aanvullende hygiënemaatregelen genomen.